لجن درمانی در فاضلاب صنعتی
نوشته شده توسط : سام سنایی

تصفیه فاضلاب: تأسیسات صنعتی  مقادیر قابل توجهی فاضلاب با مواد شیمیایی یا محتوای خاص فرآیند  تولید می کنند. به این فاضلاب صنعتی می گویند. رها شدن فاضلاب صنعتی در طبیعت بسیار خطرناک و آسیب پذیر است از این رو نیاز به تصفیه فاضلاب صنعتی به طور جداگانه داریم، یا اینکه برخی از الایندها های آن را حذف و تصفیه کرد و سپس وارد سیستم تصفیه فاضلاب شهری کرد.

تصفیه فاضلاب | سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی | شرکت آتیاکو

تصفیه اولیه : هدف از تصفیه اولیه حذف مواد جامد قابل ته نشین و معلق است که به طور سنتی توسط روش های مکانیکی انجام می شود.

آنها همچنین ممکن است توسط مواد شیمیایی پشتیبانی شوند، یعنی پلیمرهایی که مواد جامد فاضلاب آلی را به یکدیگر متصل می کنند و حذف آنها را آسان تر می کنند.

اصول حاکم بر تصفیه اولیه فیلتراسیون، گرانش و ته نشینی است. در تصفیه خانه های فاضلاب معمولی، از نیروی جاذبه و رسوب برای حذف جامدات معلق استفاده می شود.

مواد جامد فاضلاب متراکم به پایین حوضه یا مخزن فرو می روند، در حالی که ذرات سبک تر به سمت بالا شناور می شوند.

سپس این مواد جامد چربی زدایی یا خراشیده می شوند و از بقیه فاضلاب جدا می شوند. این لجن حذف شده، لجن خام یا اولیه نامیده می شود و به تصفیه لجن می رود در حالی که پساب به تصفیه ثانویه می رود.

تصفیه ثانویه یا بیولوژیکی

کربن، نیتروژن و فسفر موجود در فاضلاب را به صورت محلول یا ذرات حذف می کند.

بیولوژیکی معمولی معمولاً از یک فرآیند هوادهی برای رشد میکروارگانیسم‌ها در فاضلاب استفاده می‌کند و به دنبال آن یک مرحله ته‌نشینی یا شفاف‌سازی ثانویه انجام می‌شود.

این فرآیند در آغاز یک قرن پیش به عنوان فرآیند لجن فعال نیز شناخته می شد. امروزه اصطلاح “فرآیند لجن فعال” را می توان برای توصیف بیشتر فرآیندهای بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب استفاده کرد که از هوا یا اکسیژن برای تولید توده ای از میکروارگانیسم ها و سایر مواد جامد فاضلاب استفاده می شود.

تصفیه ثانویه بر اساس فرآیند لجن فعال به شرح زیر عمل می کند: میکروارگانیسم هایی که به طور طبیعی در فاضلاب وجود دارند یا بذر می شوند

در معرض هوای اتمسفر قرار می گیرند یا با هوا یا اکسیژن پمپ می شوند. این کار معمولاً در مخزن یا حوض هوادهی انجام می شود.

اکسیژن به این میکروارگانیسم‌ها کمک می‌کند تا مواد جامد آلی خاص (چربی‌ها، قندها و سایر اجزای زیست تخریب‌پذیر مواد غذایی و فضولات انسانی) را در فاضلاب تولید کنند و مصرف کنند.

شرکت آتیاکو

از طریق تولید مثل، میکروارگانیسم ها و سایر جامدات آلی متراکم تر می شوند و لخته های بیولوژیکی را تشکیل می دهند.

سپس با سهولت بیشتری ته نشین یا معلق می شود و به عنوان لجن ثانویه یا “فعال زباله” (WAS) در مرحله ته نشینی یا شفاف سازی ثانویه جدا می شود.

WAS یا لجن ثانویه به تصفیه لجن می رود، پساب به آسیاب یا ضد عفونی می شود.

سیستم تصفیه فاضلاب | تصفیه فاضلاب صنعتی | شرکت آتیاکو

تصفیه ثالثه فاضلاب

پساب حاصل از گندزدایی و تصفیه ثانویه فیلتراسیون معمولاً عاری از مواد جامد متراکم یا لجن است

که به مراحل گندزدایی و فیلتراسیون می رسد، که گاهی اوقات به عنوان “سایر کردن” یا “تصفیه ثالثه” نامیده می شود.

هدف از گندزدایی و فیلتراسیون این است که اطمینان حاصل شود که فاضلاب قبل از تخلیه در محیط زیست

یا استفاده مجدد توسط شهرداری ها برای مصارف کشاورزی، شستشوی توالت، سرمایش و غیره، دارای غلظت های

مضر میکروارگانیسم های بیماری زا یا ترکیبات سمی نیست.

چندین فرآیند و فناوری می توانند ضد عفونی را انجام دهند. ترکیبات و واکنش های شیمیایی با ازن زنی و کلرزنی ترکیبات نامحلولی را تشکیل می دهند

که می توانند میکروارگانیسم ها را از بین ببرند و فیلتر کنند. در مورد اشعه ماوراء بنفش، از تابش برای تخریب ساختار ژنتیکی میکروب ها استفاده می شود.

فیلتراسیون از انواع محیط های فیلتراسیون برای جذب ترکیبات نامحلول استفاده می کند.

فن آوری های فیلتراسیون شامل فیلترهای شنی، صافی ها، فیلترهای گرانشی و فشار سریع، فیلترهای رسانه ای دانه ای و فیلترهای غشایی است.

لجن درمانی در فاضلاب صنعتی

لجن از نظر مواد مغذی و منابع غنی است، اما مانند فاضلاب قبل از گندزدایی و فیلتراسیون، حاوی میکروارگانیسم های مضر و سایر ذرات است که می تواند محیط طبیعی را مختل کند.

در درجه اول برای کاهش این پاتوژن ها و ترکیبات قبل از ذخیره یا استفاده مجدد درمان می شود.

تصفیه لجن همچنین برای تثبیت یا کاهش مواد آلی در لجن که به طور طبیعی به گازهای (متان و دی اکسید کربن) در جو تبدیل می شود، عمل می کند.

حجم نهایی و معمولاً هزینه‌های پردازش مربوط به شرکت‌ها را کاهش می‌دهد. و محصولات و فرآورده های فرعی فرآیند تصفیه که می توانند برای جبران بخشی از هزینه های تصفیه لجن استفاده یا فروخته شوند.

در حالت ایده‌آل، لجن حاصل از تصفیه اولیه و ثانویه برای بازیابی مواد مغذی و بیوگاز، کاهش پاتوژن‌ها و کاهش حجم بیوسولیدها تحت تصفیه لجن مدرن قرار می‌گیرد.

با این حال، در بسیاری از موارد، لجن قبل از دفع یا استفاده در زمین، کم آب می شود (و احتمالاً کلسیفیه می شود).

برخی از تصفیه خانه های فاضلاب می توانند از لجن برای تولید کودها و محصولات خاکی با کیفیت بالا (که در ایالات متحده بیوسولیدهای کلاس A نامیده می شوند) استفاده کنند.





:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: